Kita semua mengetahui yang ECRL atau nama panjangnya Laluan Keretapi Pantai Timur akan dibina dalam masa yang terdekat. Akhirnya, negeri Terengganu yang selalu disebut-sebut sebagai negeri di Semenanjung yang tak dilalui oleh kereta api ,walaupun sebenarnya Melaka pun tak lah tereffect sangat dengan keretapi (satu Batang Melaka yang nun jauh ke sempadan, dan satu lagi di Pulau Sebang, pun kat sempadan). Maybe sebab tulah Melaka request buat sambungan ke Banda Hilir, yang mana kini diambil alih oleh projek HSR.
OK, back to topic.
Sebenarnya untuk menghubungkan dari Kelantan ke Penang mungkin bukan cabaran besar buat sesetengah orang, kan? Mungkin ada yang mencadangkan supaya dibuat seiring dengan jalan daripada Kulim ke Kelantan. Tapi konsep keretapi tak sama dengan konsep jalan raya. Kalau kita perasan, KTM banyak buang stesen yang dianggap "tak berguna" dalam operasi mereka. Sesetengahnya diganti dan sesetengahnya terus dibuang.
Contohnya: Stesen Bukit Berapit agak tidak efisien dan terletak jauh dalam kawasan berhutan. Jadi stesen yang baru telah dibina di pekan Padang Rengas yang mempunyai lebih potensi. Sebaliknya stesen Pondok Tanjung ditutup terus dan digantikan (tak pasti ayat digantikan ni sesuai ke tidak, sebab Kamunting agak jauh dari Pondok Tanjung) dengan stesen Kamunting.
Jadinya di sini, kita boleh lihat, daripada sebuah sistem pengangkutan yang ada banyak stesen, termasuk stesen kampung dan stesen ladang yang dibina secara alai-balai (kadang2 lebih kepada sebuah pondok), KTM komited untuk menjadi alternatif kepada jalanraya dan penerbangan dan dalam masa yang sama, menjaga kualitinya.
Admin masih ingat suatu ketika dahulu, keretapi agak dipandang rendah sebagai "kenderaan orang miskin" kerana stesen kita yang masih dibuat dari kayu yang usang serta perjalanan yang lambat sehinggakan kereta yang lalu di sebelah lebih cepat. Admin juga pernah menaiki perjalanan dari Taiping ke Pdg. Besar yang memakan masa 6 jam, walhal dengan menaiki bas, perjalanan memakan masa dalam 3-4 jam sahaja.
OK, first, kita list dulu bandar-bandar penting yang ada di Kedah dan Perak. Eh, kenapa takdak Penang dan Kelantan? Sebab obviously stesen Bukit Mertajam, or Tasik Gelugor akan disambungkan. Aku tak rasa KTM akan buat stesen baru di Penang semata2 nak sambungkan ke Kelantan. Untuk bahagian Kelantan pulak, kebarangkalian akan melalui bandar/pekan sekitar Lebuhraya Timur-Barat seperti Jeli, Ayer Lanas, Bukit Bunga, sebelum berakhir di Tanah Merah.
Bandar/pekan di Kedah yang sesuai agak banyak. Contohnya:
-Padang Serai, Baling, Kulim, Lunas, Serdang, Kuala Ketil, Kupang dan Karangan
Walaubagaimanapun, apabila tiba di Perak, ianya menjadi agak sukar. Bandar di pedalaman Perak adalah pada kedudukan menegak (pada peta) sedangkan bandar di Kelantan dan Kedah dalam posisi melintang. Jumlah bandar/pekan juga tidak banyak. Yang bersesuaian mungkin Selama dan Gerik sahaja, sebelum menuju ke Kelantan.
Projek ini mungkin takkan berlaku dalam masa terdekat. Kebarangkalian projek landasan berkembar Gemas-JB, Keretapi Laju KL-Singapura, Landasan di Sarawak dan Sabah, LRT Penang dan JB akan siap dahulu sebelum perkara ini ditimbangkan. Lagipun, Pelabuhan Tok Bali di Kelantan tidak seberapa menonjol buat masa kini untuk disambungkan ke pelabuhan Butterworth. Lalu lintas dari Kelantan ke Pulau Pinang pun tidak seberapa teruk memandangkan trafik Lebuhraya Butterworth-Kulim masih rendah dan menanggung kerugian. Mungkin apabila trafik darat di antara kedua negeri semakin sesak, projek ini boleh difikirkan semula.
OK, back to topic.
Sebenarnya untuk menghubungkan dari Kelantan ke Penang mungkin bukan cabaran besar buat sesetengah orang, kan? Mungkin ada yang mencadangkan supaya dibuat seiring dengan jalan daripada Kulim ke Kelantan. Tapi konsep keretapi tak sama dengan konsep jalan raya. Kalau kita perasan, KTM banyak buang stesen yang dianggap "tak berguna" dalam operasi mereka. Sesetengahnya diganti dan sesetengahnya terus dibuang.
Contohnya: Stesen Bukit Berapit agak tidak efisien dan terletak jauh dalam kawasan berhutan. Jadi stesen yang baru telah dibina di pekan Padang Rengas yang mempunyai lebih potensi. Sebaliknya stesen Pondok Tanjung ditutup terus dan digantikan (tak pasti ayat digantikan ni sesuai ke tidak, sebab Kamunting agak jauh dari Pondok Tanjung) dengan stesen Kamunting.
Jadinya di sini, kita boleh lihat, daripada sebuah sistem pengangkutan yang ada banyak stesen, termasuk stesen kampung dan stesen ladang yang dibina secara alai-balai (kadang2 lebih kepada sebuah pondok), KTM komited untuk menjadi alternatif kepada jalanraya dan penerbangan dan dalam masa yang sama, menjaga kualitinya.
Admin masih ingat suatu ketika dahulu, keretapi agak dipandang rendah sebagai "kenderaan orang miskin" kerana stesen kita yang masih dibuat dari kayu yang usang serta perjalanan yang lambat sehinggakan kereta yang lalu di sebelah lebih cepat. Admin juga pernah menaiki perjalanan dari Taiping ke Pdg. Besar yang memakan masa 6 jam, walhal dengan menaiki bas, perjalanan memakan masa dalam 3-4 jam sahaja.
OK, first, kita list dulu bandar-bandar penting yang ada di Kedah dan Perak. Eh, kenapa takdak Penang dan Kelantan? Sebab obviously stesen Bukit Mertajam, or Tasik Gelugor akan disambungkan. Aku tak rasa KTM akan buat stesen baru di Penang semata2 nak sambungkan ke Kelantan. Untuk bahagian Kelantan pulak, kebarangkalian akan melalui bandar/pekan sekitar Lebuhraya Timur-Barat seperti Jeli, Ayer Lanas, Bukit Bunga, sebelum berakhir di Tanah Merah.
Bandar/pekan di Kedah yang sesuai agak banyak. Contohnya:
-Padang Serai, Baling, Kulim, Lunas, Serdang, Kuala Ketil, Kupang dan Karangan
Walaubagaimanapun, apabila tiba di Perak, ianya menjadi agak sukar. Bandar di pedalaman Perak adalah pada kedudukan menegak (pada peta) sedangkan bandar di Kelantan dan Kedah dalam posisi melintang. Jumlah bandar/pekan juga tidak banyak. Yang bersesuaian mungkin Selama dan Gerik sahaja, sebelum menuju ke Kelantan.
Projek ini mungkin takkan berlaku dalam masa terdekat. Kebarangkalian projek landasan berkembar Gemas-JB, Keretapi Laju KL-Singapura, Landasan di Sarawak dan Sabah, LRT Penang dan JB akan siap dahulu sebelum perkara ini ditimbangkan. Lagipun, Pelabuhan Tok Bali di Kelantan tidak seberapa menonjol buat masa kini untuk disambungkan ke pelabuhan Butterworth. Lalu lintas dari Kelantan ke Pulau Pinang pun tidak seberapa teruk memandangkan trafik Lebuhraya Butterworth-Kulim masih rendah dan menanggung kerugian. Mungkin apabila trafik darat di antara kedua negeri semakin sesak, projek ini boleh difikirkan semula.
1 comment:
Harrah's Atlantic City Casino & Resort - Mapyro
The Harrah's Atlantic City Hotel 경상북도 출장마사지 and 속초 출장안마 Casino is located on the beach 남양주 출장안마 and provides guests with a convenient location on 삼척 출장샵 the waterfront. The 태백 출장샵 casino offers
Post a Comment