Perkembangan pengangkutan udara biasanya kurang dibincangkan oleh masyarakat umum kerana rata-rata lebih bergantung kepada pengangkutan darat seperti perkhidmatan lebuhraya dan laluan kereta api. Namun, ia masih menjadi keutamaan bagi mereka yang membuat perjalanan ke luar negara, ke Sabah Sarawak mahupun Semenanjung, atau adakalanya sekadar ke pulau-pulau tertentu ketika musim monsun di mana perkhidmatan bot dan feri adalah dihadkan. Sekitar 2017, perjalanan antarabangsa tertinggi Malaysia adalah ke Singapura pada kedudukan 26 di dunia dengan 4,108,824 penumpang, diikuti penerbangan Jakarta-Kuala Lumpur pada kedudukan ke-60 dengan 2,812,479 penumpang. Bagi penerbangan domestik tertinggi di Malaysia pula adalah:
1. Kota Kinabalu-Kuala Lumpur (2,609,151 penumpang) (69th world)
2. Kuala Lumpur-Penang (2,379,127 penumpang) (95th world)
3. Kuching-Kuala Lumpur (2,341,291 penumpang) (100th world)
Simbol kapal terbang menandakan lapangan terbang awam yang masih beroperasi, simbol tanda soal merujuk kepada lapangan terbang yang samada ditinggalkan, tiada lagi penerbangan berjadual mahupun dituruntaraf sebagai padang latihan penerbangan. Sepertimana laluan keretapi yang telah ditinggalkan diabadikan sebagai nama jalan seperti Jalan Landasan,Jalan Stesen dan Jalan Keretapi Lama, kebiasaannya jalan berhampiran lapangan terbang yang ditinggalkan dinamakan sebagai Jalan Padang Terbang atau Jalan Lapangan Terbang. Simbol hijau pula menandakan cadangan lapangan terbang baharu untuk dibina. Lambang "dilarang masuk" pula merujuk kepada lapangan terbang peribadi. Hanya lapangan terbang awam yang ditunjukkan di dalam entri ini dan tidak melibatkan sebarang lapangan terbang ketenteraan.
Di Sabah dan W.P Labuan, terdapat 6 buah lapangan terbang yang masih beroperasi, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Lapangan Terbang Labuan, Lapangan Terbang Sandakan, Lapangan Terbang Kudat, Lapangan Terbang Lahad Datu dan Lapangan Terbang Tawau.
Terdapat beberapa lapangan terbang yang tidak lagi aktif atau mempunyai penerbangan berjadual, contohnya adalah Lapangan Terbang Long Pasia, Lapangan Terbang Sapulut, Lapangan Terbang Keningau, Lapangan Terbang Semporna, Lapangan Terbang Sahabat, Lapangan Terbang Hutan Bakau Pamol, Lapangan Terbang Telupid, Lapangan Terbang Ranau dan Lapangan Terbang Kota Belud.
Beberapa cadangan lapangan terbang di Sabah telah diusulkan, seperti Lapangan Terbang Baru Lahad Datu dan Terminal LCCT Kota Kinabalu.
Sumber:
1)http://www.astroawani.com/berita-malaysia/pulau-pinang-cadang-bina-lapangan-terbang-antarabangsa-koridor-utara-191313
2)https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/12/400256/airport-baharu-bakal-dibina-di-selatan-perak
3)http://www.astroawani.com/berita-malaysia/lapangan-terbang-antarabangsa-kulim-bakal-jadi-realiti-198432
4)https://www.malaysiakini.com/news/308967
5)https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/11/354848/lapangan-terbang-baharu-di-perak-tengah
6)http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2011/11/hulu-bernam-airport-grounded.html
7)https://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=385170
8)https://www.malaysianreview.com/139840/lapangan-terbang-perlis-akan-dibina-di-chuping-kata-menteri-besar/
9)https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/03/21/lapangan-terbang-kulim-boleh-singkir-pia-dari-peta-kata-penganalisis/
10)https://soscili.my/kenapa-penduduk-pulau-tioman-protes-lapangan-terbang-yang-bakal-dibina-vincent-tan/
1. Kota Kinabalu-Kuala Lumpur (2,609,151 penumpang) (69th world)
2. Kuala Lumpur-Penang (2,379,127 penumpang) (95th world)
3. Kuching-Kuala Lumpur (2,341,291 penumpang) (100th world)
Simbol kapal terbang menandakan lapangan terbang awam yang masih beroperasi, simbol tanda soal merujuk kepada lapangan terbang yang samada ditinggalkan, tiada lagi penerbangan berjadual mahupun dituruntaraf sebagai padang latihan penerbangan. Sepertimana laluan keretapi yang telah ditinggalkan diabadikan sebagai nama jalan seperti Jalan Landasan,Jalan Stesen dan Jalan Keretapi Lama, kebiasaannya jalan berhampiran lapangan terbang yang ditinggalkan dinamakan sebagai Jalan Padang Terbang atau Jalan Lapangan Terbang. Simbol hijau pula menandakan cadangan lapangan terbang baharu untuk dibina. Lambang "dilarang masuk" pula merujuk kepada lapangan terbang peribadi. Hanya lapangan terbang awam yang ditunjukkan di dalam entri ini dan tidak melibatkan sebarang lapangan terbang ketenteraan.
Berdasarkan peta di atas, kebanyakan lapangan terbang yang masih beroperasi kebanyakannya terletak di sekitar Malaysia Timur dan lapangan terbang yang ditinggalkan kebanyakannya tertumpu di Semenanjung Malaysia. Situasi ini boleh dijelaskan dengan melihat kepada perkembangan sistem perhubungan lain, keadaan geografi muka bumi dan perkembangan sejarah.
Terdapat 3 lapangan terbang yang masih beroperasi di kawasan utara, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim, Alor Setar; dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi. Terdapat dua buah lapangan terbang atau padang terbang (airstrip) yang tidak lagi digunakan, iaitu Lapangan Terbang Sungai Batu Pahat, Perlis dan Lapangan Terbang Sungai Petani.
Di kawasan utara, terdapat cadangan untuk membina dua lapangan terbang baharu iaitu Lapangan Terbang Kulim dan Lapangan Terbang Chuping,Perlis. Lapangan Terbang Chuping pernah menjadi isu utama pada tahun 2015, namun disebabkan lokasinya yang agak hampir dengan Lapangan Terbang Alor Setar dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Hatyai, Thailand menjadi penghalang bagi lapangan terbang ini dibina. Perkembangan sistem Komuter dan ETS di Perlis juga menjadikan lapangan terbang ini tidak lagi efisien. Selain itu, cadangan yang agak kontroversi pada 2019 iaitu Lapangan Terbang Kulim mencetuskan debat di peringkat nasional atas alasan yang sama, iaitu terlalu hampir dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dan boleh menggugatnya meskipun tujuannya hanyalah mengendalikan kargo. Lapangan terbang baharu iaitu LCCT (terminal tambang murah) Pulau Pinang juga dirancang untuk dibina sekitar Bayan Lepas.
Di Kelantan dan Terengganu pula, terdapat empat buah lapangan terbang yang masih beroperasi, iaitu Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra,Kota Bharu; Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu; Lapangan Terbang Pulau Redang dan Lapangan Terbang Kerteh. Tidak dapat dipastikan samada Lapangan Terbang Kerteh terbuka kepada awam ataupun hanya kepada kakitangan syarikat minyak.
Terdapat tiga lapangan terbang yang telahpun ditinggalkan iaitu Lapangan Terbang Machang, Lapangan Terbang Dungun, Lapangan Terbang Penarik (berdekatan SK Pasir Putih,Machang) dan Lapangan Terbang Kemaman. Lapangan Terbang Machang tidak dapat dijumpai di peta, Lapangan Terbang Kemaman kini dikelilingi kawasan perumahan, Lapangan Terbang Penarik masih boleh dilihat dengan jelas di peta dan terletak di tepi jalan manakala Lapangan Terbang Dungun menjadi Kelab Golf Desa Dungun.
Sebagai sebuah negeri yang penuh dengan bangunan kolonial British, tidaklah menghairankan apabila taburan padang terbang lama agak banyak di negeri ini. Dengan 2 buah lapangan terbang yang masih beroperasi di negeri ini, iaitu Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah, Ipoh dan Lapangan Terbang Pulau Pangkor, Perak mempunyai kira-kira 6 padang terbang lama, iaitu di Tekah,Taiping; Pantai Remis, Sitiawan, Kampung Gajah, Bidor dan Gerik.
Lapangan Terbang Taiping,Gerik dan Sitiawan dikelilingi kawasan perumahan dan masih boleh dilihat dengan jelas dari peta Google Street kerana dipelihara sebagai kawasan bersejarah. Lapangan Terbang Pantai Remis terletak jauh di dalam ladang sawit antara Pantai Remis, Changkat Keruing dan Beruas. Lapangan Terbang Bidor dijadikan sebagai Kelab Golf Batang Padang dan dikesan berdasarkan nama kampung berdekatan, Kampung Lapangan Terbang. Lapangan Terbang Kampung Gajah lebih unik apabila dijadikan sebahagian daripada Litar Dato Sagor.
Terdapatnya sebuah lapangan terbang yang dipercayai milik Jenderata Estate di Teluk Intan. Tidak dapat dipastikan adakah lapangan ini masih digunakan atau tidak. Untuk lapangan terbang baharu pula di Perak, perancangan awal adalah untuk membinanya sekitar Sri Iskandar atau Changkat Melintang. Namun, perubahan tampuk politik, menjadikan lokasinya berubah ke selatan Perak samada Tapah, Bidor, Behrang atau Tanjung Malim.
Semestinya, untuk Selangor dan W.P Kuala Lumpur, dua lapangan terbang yang masih beroperasi adalah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan Lapangan Terbang Antarabangsa Subang. Walaupun Selangor juga menjadi tumpuan kolonial, namun tidak banyak padang terbang bersejarah ditemui di sini. Terdapat 2 padang terbang yang tidak lagi aktif iaitu Padang Terbang Jugra dan Padang Terbang Batu Arang. Padang Terbang Batu Arang tidak dapat ditemui di peta kerana kekurangan maklumat tentangnya. Manakala kesan Padang Terbang Jugra boleh dilihat sekitar Bukit Jugra. Terdapat juga lapangan terbang peribadi di Sungai Bernam. Terdapat cadangan untuk membina KLIA3 sebelum ditukar kepada pembesaran Terminal Utama KLIA.
Bagi Negeri Sembilan, tiada lapangan terbang beroperasi memandangkan lokasinya yang agak hampir dengan KLIA. Terdapat cadangan untuk membina KLIA East di Labu sebagai terminal tambang murah Air Asia sebelum diganti dengan KLIA2. Selain itu, dikatakan pekan Juasseh pernah mempunyai sebuah lapangan terbang yang dibina melalui buruh paksa pada zaman Jepun. Dikatakan ianya tidak pernah siap dan bermula daripada Klinik Kesihatan Juasseh ke Desa Bukit Gelugor. Selain itu, dikatakan terdapatnya sebuah lapangan terbang di Paroi yang menjadi kegunaan helikopter dan jet pejuang British suatu ketika dahulu.
Di Melaka pula, terdapat sebuah lapangan terbang beroperasi iaitu Lapangan Terbang Melaka/Batu Berendam. Terdapat juga padang terbang yang tidak lagi digunakan di Tanjung Bidara.
Di Johor pula, lapangan terbang beroperasi adalah Lapangan Terbang Antarabangsa Senai. Padang terbang yang tidak lagi beroperasi adalah Lapangan Terbang Batu Pahat, Lapangan Terbang Kluang, Lapangan Terbang Segamat dan Lapangan Terbang Mersing. Lapangan Terbang Batu Pahat terletak sekitar Kampung Lapangan Terbang, Lapangan Terbang Mersing terletak berhampiran pantai dan Lapangan Terbang Segamat dikelilingi kawasan perumahan.
Terdapat cadangan untuk membina lapangan terbang baru di Mersing memandangkan usaha untuk membina lapangan terbang baru di Pulau Tioman mendapat bantahan penduduk setempat.
Terdapat dua buah lapangan terbang beroperasi di Pahang iaitu Lapangan Terbang Sultan Haji Ahmad Shah dan Lapangan Terbang Tioman. Pahang juga mempunyai padang terbang lama yang unik. Antaranya adalah di Temerloh, Bentong, Benta, Genting, Cameron Highlands (Habu), Sg.Tiang (Taman Negara) dan Kuala Rompin (Lanjut). Lapangan Terbang Genting tidak dijumpai di dalam peta, Lapangan Terbang Bentong dijadikan padang golf dan Lapangan Terbang Benta menjadi Pusat AADK Benta. Lapangan Terbang Sg.Tiang, Cameron dan Rompin masih dalam keadaan asal.
Terdapat cadangan untuk menghidupkan semula Lapangan Terbang Rompin untuk ke Pulau Tioman. Selain itu, terdapat juga cadangan untuk membuat tambakan dan membina lapangan terbang baru di Tioman dan menerima bantahan daripada penduduk pulau kerana akan merosakkan terumbu karang.
Sarawak bolehlah dikatakan sebagai negeri dengan jumlah lapangan terbang beroperasi terbanyak di Malaysia iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, Lapangan Terbang Tanjung Manis, Lapangan Terbang Sibu, Lapangan Terbang Mukah, Lapangan Terbang Bintulu, Lapangan Terbang Miri, Lapangan Terbang Limbang, Lapangan Terbang Lawas, Lapangan Terbang Marudi, Lapangan Terbang Mulu, Lapangan Terbang Long Seridan, Lapangan Terbang Bakelalan, Lapangan Terbang Bario, Lapangan Terbang Long Akah, Lapangan Terbang Long Lellang dan Lapangan Terbang Long Banga, sebanyak 16 buah semuanya.
Namun, terdapat juga lapangan terbang yang tidak lagi digunakan atau tiada penerbangan berjadual, iaitu Lapangan Terbang Sematan, Lapangan Terbang Simanggang (Sri Aman), Lapangan Terbang Lutong, Lapangan Terbang Lama Bintulu, Lapangan Terbang Long Sukang dan Lapangan Terbang Long Semado. Lapangan Terbang Simanggang terletak berhampiran kompleks sukan Sri Aman manakala Lapangan Terbang Lutong berhampiran SMK Lutong. Lapangan Terbang Lama Bintulu pula terletak betul-betul di tengah bandar Bintulu. Ketiga-tiga landasan ini boleh dilihat dengan jelas dari peta.
Terdapat juga beberapa cadangan lapangan terbang baru seperti di Betong, Kapit dan Mukah. Selain itu LCCT juga dirancang untuk dibina di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching.
Di Sabah dan W.P Labuan, terdapat 6 buah lapangan terbang yang masih beroperasi, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Lapangan Terbang Labuan, Lapangan Terbang Sandakan, Lapangan Terbang Kudat, Lapangan Terbang Lahad Datu dan Lapangan Terbang Tawau.
Terdapat beberapa lapangan terbang yang tidak lagi aktif atau mempunyai penerbangan berjadual, contohnya adalah Lapangan Terbang Long Pasia, Lapangan Terbang Sapulut, Lapangan Terbang Keningau, Lapangan Terbang Semporna, Lapangan Terbang Sahabat, Lapangan Terbang Hutan Bakau Pamol, Lapangan Terbang Telupid, Lapangan Terbang Ranau dan Lapangan Terbang Kota Belud.
Beberapa cadangan lapangan terbang di Sabah telah diusulkan, seperti Lapangan Terbang Baru Lahad Datu dan Terminal LCCT Kota Kinabalu.
Sumber:
1)http://www.astroawani.com/berita-malaysia/pulau-pinang-cadang-bina-lapangan-terbang-antarabangsa-koridor-utara-191313
2)https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/12/400256/airport-baharu-bakal-dibina-di-selatan-perak
3)http://www.astroawani.com/berita-malaysia/lapangan-terbang-antarabangsa-kulim-bakal-jadi-realiti-198432
4)https://www.malaysiakini.com/news/308967
5)https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/11/354848/lapangan-terbang-baharu-di-perak-tengah
6)http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2011/11/hulu-bernam-airport-grounded.html
7)https://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=385170
8)https://www.malaysianreview.com/139840/lapangan-terbang-perlis-akan-dibina-di-chuping-kata-menteri-besar/
9)https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/03/21/lapangan-terbang-kulim-boleh-singkir-pia-dari-peta-kata-penganalisis/
10)https://soscili.my/kenapa-penduduk-pulau-tioman-protes-lapangan-terbang-yang-bakal-dibina-vincent-tan/
No comments:
Post a Comment