Wednesday, July 13, 2016

Zaman Kejatuhan Blogger?

Ada satu benda yang merunsingkan aku sekarang ni, iaitu pageview. Yup, yang angka2 korang tengok kat belah kanan tu pageview la tu. Dulu, aku pernah berblogging jugak, dan know what, pageview naik mencanak-canak macam bil air. Tak silap aku, waktu tu boleh dikatakan zaman yang agak gemilang jugakla untuk bloggers. Aku update benda silly lily pon boleh dapat pageview.

Tapi, benda mula jadi sh*t lepas aku tertulis pasal rumet aku. Pergh, bila ingat memang terasa celaka waktu tu. Aku waktu tu tengok followers still dalam 9 orang, so aku ingat nak promote la kat FB aku. Sekali, kawan aku satu uni masuk dalam tu dan sebarkan segala benda dalam tu kat semua orang. Mula-mula aku play cool walaupun ada yang cakap better aku delete je blog aku. Delete? Kau hingat senang aku nak capai tahap setinggi ini (waktu tu la).

So, aku teruskan berblogging walaupun aku tau budak2 kelas aku memasang mata dalam blog aku. Aku fikir bagus jugak kalau budak2 ni masuk, at least naik la trafik aku. Tapi ku sangkakan panas sampai ke petang, rupanya taufan monsun di tengah afternoon. Sekali lagi, aku buat silap yang agak jimbit jugaklah untuk dikatakan.

Waktu tu, aku ulasla sikit pasal aku akan dipindahkan ke Kuala Perlis. Pastu ada terpikir nak rumet dengan sapa semua. Sekali ada pulak yang butthurt dengan kenyataan tu. First time dalam hidup aku, feedjit dengan ruang komen penuh. Aku waktu tu, apa lagi, terus stop dari berblogging untuk tempoh yang lama. Entahlah, mungkin aku tak tahan kot dengan internet trolls. Last2 aku delete blog aku sendiri. Haih.

Bila fikir balik, boleh je aku tukar nama blog tu dan tukar sikit widget kat dalam2 tu. Tapi tulah, nasi dah jadi bubur. Bila aku nak mula semula dari bawah, memang tak dinafikan susah gila bab*. Cuba korang bayangkan korang dah pegang banyak jawatan, kenal banyak orang kat satu tempat, tiba-tiba kau dipindahkan ke satu tempat yang kau hanyalah nothing. Perit kan?

Nak dijadikan cerita, tahun aku start balik (tahun lepas/2015), aku mula perasan kebanyakan blogger dah angkat kaki. Ada yang sebab dah berkeluarga, ada yang tumpu pada study, nak-nak lagi budak-budak zaman sekarang ada ka yang layan blogging ni? Tak silap aku, lepas ja Facebook feymes kesan daripada pempopularan oleh PM kita, pengaruh blogger menurun, tapi still boleh bernafas. Tapi, bila dah ada Facebook page, lagi ramai beralih arah ke situ memandangkan adanya supply dan demand. Lagi sakit bila smartphone ambil alih fungsi lappy dengan Whatsapp dan Telegram, memang lepas tu orang semua membatak kat situ je.

Entahlah, aku pun tak pasti berapa lama je lagi aku dalam dunia blogging ini. Adakah betul teori aku ni, atau sekadar andaian semata-mata? Apapun, ianya hanyalah pemerhatian aku kepada beberapa blog gergasi yang aku nampak dah mula slow dan juga blog pinky-pinky gedik-gedik pun dah menghilang dari muka internet. Kebanyakan entri diorang terhenti waktu tahun 2014, 2012, yang 2009 pun ada. Kadang2, bila aku nampak ada blogger yang update entri tahun 2016, rasa excited sangat, sebab nampak rare bagi aku.

Sekian, dari aku, blogger amatur blog suam-suam kuku yang masih bernafas.

No comments:

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...