Saturday, April 13, 2019

Teori Berdasarkan Pelan ECRL Yang Baru





Reminder: This is just my theory, not an official statement.
Peringatan: Ini hanyalah sekadar teori penulis, bukannya kenyataan rasmi berkaitan projek.

Kita  sudahpun  tahu  yang  jajaran  asal  bagi  ECRL  atau  Laluan  Keretapi  Pantai  Timur  telahpun  dilencongkan  daripada  laluan  melalui  Bentong-Gombak  ke  laluan  melalui  Negeri  Sembilan.  Yes,  I know  the  full  details will be  show  this  Monday (15/4/2019) tapi  well, biasalah  aku  nak berteori, sepertimana orang  lain  berteori  pasal  wayang  contohnya.

Okay  back  to  our topic, kalau  tengok  gambar  di  bawah  yang  diambil  daripada  page  Sinar  Harian  dan  disiarkan  di  pelbagai  page  terutama  page-page  Pantai  Timur  seperti  Maafsebut  dan  banyak  lagi.
Tiada penerangan foto disediakan.
Kredit: Sinar  Harian  dan  Maafsebut
            Sebelum  paparan  infografik  ini  dikeluarkan,  pelbagai  sangkaan mula  bermain  dalam  kalangan  warga  maya  berdasarkan  kenyataan  bahawa  laluan  ini  akan  dibuat  dalam  rangkaian  Kota  Bharu-Mentakab-Jempol-K.Klawang-Labu-KLIA-Port Klang. Antara  sangkaan  yang  berlegar  adalah:-

1)Laluan  ECRL  tidak  lagi  melalui  Terengganu  sebaliknya  melalui  jajaran  lama  KTM. Dalam  banyak-banyak  teori,teori  ini  adalah  yang  paling  menakutkan  train  enthusiast  seluruh  Malaysia  kerana  nampak macam  basuh tangan  habis.  Pakai  jajaran  lama, lepastu  buat  jajaran  baru  Jempol-Labu  dan  terus  ke  KLIA.  Kebanyakan  yang  merasa  sebegini  berpegang  pada  pendapat  bahawa  ianya  adalah  menghairankan nama Jempol dan Kuala Klawang disebut  sebaliknya  Kuala  Terengganu  tak  disebut.

2)Laluan  ECRL  dah  tak  feasible  bila  ianya  terlalu  ke  selatan.  Ni  pulak  merujuk  kepada  sambungan  Labu  ke  Port  Klang  via  KLIA.  Pandangan  ini  agak  berasas  kerana  kebanyakan  kenyataan  akhbar  hanya  menyebut  Labu  pada 12/4/2019  tanpa  menyebut  mana-mana bandar  penting  di  Selangor.  Kebanyakan  train  enthusiast  merasa  risau  jika  projek  ini  menjadi  gajah  putih  kerana  lalu di kawasan  yang  kurang  pembangunan.  Kalau  ECRL  mengikut  pelan  ini,  stesen  bandar  yang  dapat  dibina  pun  hanya  di  Enstek, Banting  dan  Teluk  Panglima  Garang  sebelum  tamat  di  Port  Klang.

Dengan  tersebarnya  pelan  infografik  di  atas,  kedua-dua  teori  di  atas  dapatlah  dipatahkan.  Persamaan  yang  sama  hanyalah:

1)Fasa  2  terbatal  secara  automatik  iaitu  Laluan  Tumpat-Pengkalan  Kubor  dan  Laluan  Gombak-Serendah-Puncak  Alam-Kapar-Port  Klang  dan  digantikan  dengan  Laluan  Jempol-K.Klawang-Labu-Kajang-Putrajaya-KLIA-Port  Klang.

2) Jumlah  stesen  dikurangkan. Selain  stesen  Gombak  dan  Bentong  yang  menjadi  main  argument,

Stesen di Kelantan misalnya diturunkan jumlahnya daripada 4 iaitu  Wakaf Bharu, Kota  Bharu,  Jelawat  dan  Tok  Bali,  kepada  hanya  2  stesen, Kota  Bharu  dan  Tok  Bali.  Boleh  dijangka  tiada  interchange  dengan  KTM  Wakaf  Bharu  seperti  yang  dirancang.

Stesen  di  Terengganu  pula  pada  asalnya  terdiri  daripada  9  stesen  Kampung  Raja, Penarik, K.Terengganu, K.Telemong (provisional), Pkln.Berangan, Dungun, Kertih, Kemasik, Chukai  
diturunkan  kepada  6  stesen  iaitu  Kampung  Raja, K,Terengganu,Pkln  Berangan, Dungun  Kemasik  dan  Chukai.

Stesen  di  Pahang  pada  pelan  asal  memiliki  8  stesen  iaitu  Cherating,  Kuantan  Port  City, KotaSAS, Kuantan  Sentral, Gambang, Maran, Mentakab  dan  Bentong  kepada  7  stesen  dengan  membuang  Bentong  dan  Kuantan  Sentral  daripada  laluan.  Boleh  dijangka  tiada  sambungan  ke  Kuantan  Sentral.

3) Terdapat beberapa  stesen  baru. Antaranya  di  Negeri  Sembilan  dan  Selangor. Berdasarkan  pelan  infografik, terdapat  5  stesen  baru  iaitu  Kajang/Bangi, Putrajaya  Sentral,Port  Klang  dan  masing-masing  satu  stesen  cadangan  di  Selangor  dan  Negeri  Sembilan.

      Bagi  stesen  di  Negeri  Sembilan,  berkemungkinan  sebuah  stesen  dibina  di  Bandar  Seri  Jempol  memandangkan  saiznya  jauh  lebih  besar  daripada  Kuala  Klawang. Namun,  jarak  bandar  ini  agak  dekat  dengan  bandar  Bahau  yang  turut  mempunyai  stesen  keretapinya,  memungkinkan  stesen  baru  ini  dibina  di  Kuala  Klawang  sebelum  bersambung  ke  jajaran  Pantai  Barat  di  Labu.

     So  dengan  kata  lain, ikut  teori  aku, kalau korang  dari  Kuantan,  korang  akan  lalu  rel  baru  sampai  Mentakab, lepastu  ikut  rel  lama  sampai  Jempol,  lepastu  mungkin  interchange  (samada  kat  Jempol  atau  Bahau)  dan  walla, korang  lalu  terowong  terus  sampai  Seremban.

4) Penebukan  terowong  masih  perlu  dilakukan.  Jujur  kata  aku  agak  terkejut  bila  alasan-alasan  yang  tersebar  di  media  sosial  adalah  untuk  mengelak  Banjaran  Titiwangsa  dan  juga  banjaran  di  Negeri  Sembilan  lebih  mendatar.  Perlu  diingatkan  bahawa  kawasan  utara  Negeri  Sembilan  masih  disempadani  oleh  banjaran  Titiwangsa  dan  berakhir  di  Tampin, so  its  kinda  weird  when  you  say  you  want  to  avoid  Titiwangsa  Range. Dan  melainkan  jika  pembangunan  laluan  ini  akan  melalui  bukit, like melalui macam Lebuhraya  Timur-Barat  kt  Grik  literally  dan  bukannya keluar  masuk  terowong  macam  Karak,  it  doesnt  matter  much  the  range  is  hilly  or  not.  The  only  reason  I can  accept  is  the  line  will  go  near  water  source  of  Selangor.



OK, now  aku  akan  try  untuk  lukis  macamana  gambaran  laluan  baru  yang  akan  dilalui.

Banyak  khabar  angin  mengatakan  laluan  dari  Temerloh  (actually  Mentakab,  Temerloh  tiada  stesen  kereta  api)  ke  Jempol,  adalah  melalui  Triang.  Jadi  adalah  lebih  mudah  difahami  yang  laluan  ini akan  melalui  laluan  KTM  sedia  ada.  Yang lagi menakjubkan, wikipedia  ECRL  pun  dah  mengesahkan  perkara  ini XD  melalui  entri  "project  proposal".  Cepat  jugak  diorag  buat  kerja.



Cuma  apa  yang  memeningkan  di  sini  adalah  ECRL  menggunakan  standard  gauge  manakala  KTM  Pantai  Timur  menggunakan  meter  gauge.  So  its  kinda  weird  kalau  ada  orang  kata  keretapi  ECRL  boleh  lalu  atas  landasan  meter  gauge.

Apa  benda  pulak  standard  gauge  dengan  meter  gauge  tu?

Senang  cakap,  ianya  adalah  lebar  bagi  jalur  kereta  api.  Standard  gauge  ni  lebar  dia  1435mm (1.435m) dan  meter  gauge  pulak  1000mm (1m). Kalau  korang  perasan,  HSR yang  kena  cancel  tu  pun  dirancang  menggunakan  standard  gauge.  Senang  cakap,  standard  gauge  tu  boleh  jadikan  kelajuan  keretapi  tidak  lagi  terhad  dan  boleh  dimaksimumkan.

Hmm, dah  tu, kenapa  tak  cabut  semua  rel  keretapi  kat  Malaysia  dan  gantikan  dengan  standard  gauge?  Jawapan  mudah  adalah  kos.  Kos  untuk  memasang  dan  maintainance  bagi  standard  gauge  adalah  lebih  tinggi,  sebab  itu  ia  dirancang  hanya  untuk  projek  yang  memberi  pulangan  tinggi.

Ok, back  to  story,  kalau  ikut  Wikipedia, ECRL  fasa  1  just  terhenti  kat  situ  dan  korang  kena  turun  tunggu  keretapi  sampai  dari  Kelantan  lama  namati  macam  kat  Gemas  dan  Bukit  Mertajam  sebelum  drop  dekat  Jempol  dan  Bahau  dan  tunggu  keretapi, again (yeayyyy!).  Tapi  mungkin  ada  yang  cuba  menegakkan  benang  basah  kononnya  rel  standard  akan  dipasang  selari  dengan  meter  gauge,which  I  really  doubt.


Dan  based  on  Wikipedia, again.  Laluan  K.Klawang-Bangi/Kajang  adalah  termasuk  dalam  Fasa  2.  Tidak  dapat  dipastikan  adakah  Fasa  1  akan  dibuka  kepada  umum  terlebih  dahulu  atau  hanya  dibuka  kalau  kedua-dua  fasa  telah  dibuat.  Kalau  Fasa  1  dibuka  terlebih  dahulu,  ianya  akan  menjadi  sedikit  janggal  apabila  pengguna  dari  Pantai  Timur  yang  hendak  ke  KL,  masih  perlu  turun  ke  Gemas  seperti  zaman  pra-ECRL.  The  only  bright  side  adalah  sistem  keretapi  pantai  timur  kini  dahpun  mencakupi  kawasan  Terengganu  dan  Kuantan.

Kalau  dilihat  pada  lukisan  aku,  aku  menjangkakan  Bandar  Baru  Serting/Bandar  Seri  Jempol  yang  akan  dibina  stesen  baru.  Sebab, why not?  Nama  bandar  (or  mungkin  diorang  hanya  maksudkan  daerah?) ini  ada  disebut  dalam  press  conference, bandar  ini  merupakan  pusat  pentadbiran  daerah  Jempol  lengkap  dengan  Majlis  Perbandaran  sendiri,  lengkap  dengan  hospital  dan  MRSM  Serting,  serta  boleh  dikatakan  antara  felda  yang  berjaya  membentuk  bandarnya  sendiri,  selain  Jengka.  Tapi  yang  menjadi  masalah  di  sini  adalah  kedudukannya  yang  hampir  dengan  Bahau  yang  sudahpun  mempunyai  stesen  sendiri.  Jadi,  di  sinilah  timbulnya  teori  kedua  bahawa  Bahau  menjadi  stesen  pertukaran  ke  Seremban (Labu)  dan  K.Klawang  menjadi  stesen  perantara  di  antaranya.


Melepasi  Banjaran  Titiwangsa melalui  terowong  (yup, still  need  to  drill  through  that  range.  Apa  kau  ingat  kau  skip  Bentong  tak  payah  lalu  banjaran?),  laluan  akan  mula  dibuat  hingga  ke  Labu.  Pernah  aku  terfikir  kenapa  tidak  disambung  dengan  Seremban,  tapi  lepas  tengok  betapa  padatnya  Seremban,  tak  mungkin  diorang  akan  redah  dan  robohkan  rumah  orang  satu-persatu. Kang  jadi  isu  lain  pulak.  Thats  why  diorang  akan  lalu  upskirts  Seremban  sebelum  interchange  di  Labu  (which  is  good  since  Labu  connected  by  KTM  Komuter).

Tapi  press  conference  baru-baru  ini,  nama  Labu  seakan  senyap  dan  nama  Bangi/Kajang  pula  yang  dinaik-naikkan.  Mungkin  kerana  banyak  telahan  liar  seperti  yang  aku  tulis  ke  atas  membuatkan  diorang  rasa  "Yeah,  we  gonna  dump  that  name  and  never  talk  about  that". So,  ini  jugak  membuatkan  aku  terfikir  kemungkinan  untuk  laluan  itu  didivertkan  ke  Mantin  berbanding  Labu  memandangkan  lebih  dekat  dengan  Selangor.  But  that  just  my  wild  guess  and  of  course  lagi  banyak  kerja  pulak  nak  pasang  rel  baru  kat  area  Mantin.


Last  but  not  least,  laluan  Bangi/Kajang-Putrajaya-Port.  Klang.  Kalau  korang  perasan,  selain  Labu,  nama  KLIA  jugak  dah  tak  berapa  disebut.  Mungkin  kerana  ianya  dah  diganti  dengan  Putrajaya  Sentral.  Laluan  biru yang  aku  lukis  tu  adalah  telahan  pertama  aku  bila  dengar  press  conference  dan  laluan  merah  pulak  lepas  dah  tengok  pelan  infografik  Sinar  Harian  dan  Astro  Awani.  Aku  rasa  ramai  jugak  yang  terpikir  pasal  laluan  biru  awal2  tu,  tu  yang  ramai  triggered  termasuklah   aku  sendiri. Actually  aku  mulanya membayangkan  Labu-KLIA-Port  Klang,  tu yang  lagi  triggered, sebab  daripada  East Coast-centric, tetiba  jadi  Seremban-centric  dengan  Klang-centric.

Tapi  bila  diolah  dari  laluan  merah,  barulah  nampak  agak  berbaloi  memandangkan  lalu  area  Kajang/Bangi  yang  disambungkan  perkhidmatan  MRT  dan  KTM  Komuter.  Seterusnya  pula  melalui  Putrajaya  Sentral.  Tiada  apa-apa  masalah  di  sini.  Kalau  korang  perasan,  ERL  adalah  satu-satunya  laluan  keretapi  di  sini  dan  menuju  KLIA,  sebab  itulah  KLIA  scrapped  out  dan  diganti  Putrajaya  Sentral.

Seterusnya  ke  Port  Klang,  kita  perhatikan  ada  slot  stesen  cadangan  yang  masih  kosong.  Pada  aku  ia  mungkin  mana-  mana  bandar  terdekat  di  antara  Putrajaya-Port.Klang.  Boleh  jadi  Kota  Kemuning,Teluk  Panglima  Garang,  Banting  mahupun  Bandar  Bukit  Tinggi.

Apa-apapun,  marilah  kita  menantikan  keputusan  akhir  berkaitan  projek  ini  melalui  pengumuman  pada  Isnin  ini.


No comments:

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...