Wednesday, February 8, 2017

Di mana agaknya LPT4 bakal dibina?

Lebuhraya Pantai Timur 2 (atau juga LPT2) adalah rangkaian lebuhraya terkini di Pantai Timur yang dirancang dalam beberapa fasa. Ianya bermula daripada Persimpangan Jabor hingga ke Persimpangan Kuala Nerus. Walau bagaimanaun, dalam masa beberapa tahun beroperasi, ianya mula dihujani pelbagai isu. Antara isu yang utama adalah kekurangan trafik. Meskipun negeri Terengganu terkenal dengan pantai yang cantik dan budaya yang unik, ianya masih gagal untuk menaikkan trafik di lebuhraya itu. Kebanyakan pemandu tempatan lebih gemar memandu di jalan pantai, memandangkan ianya lebih dekat dengan bandar serta mempunyai pemandangan yang lebih menarik. Keadaan diburukkan lagi dengan cerita-cerita seram, seperti di kawasan rehat Perasing, Paka dan Ajil.

Keadaan ini memaksa kerajaan Terengganu mendesak kerajaan pusat untuk menyiapkan Lebuhraya Pantai Timur 3 (LPT3) yang menuju ke Kelantan secepatnya. Ini adalah kerana kadar emigrasi yang agak tinggi dalam kalangan rakyat Kelantan yang keluar ke Terengganu, Kuantan dan Kuala Lumpur untuk bekerja, menyambung pelajaran dan mencari hiburan seperti wayang. Beberapa draf telah dikeluarkan mengenainya beserta cadangan persimpangan.

Namun, ada sebuah lagi jajaran yang masih mengundang persoalan ramai pihak, iaitu Lebuhraya Pantai Timur 4 (LPT4), yang akan menghubungkan Kota Bharu dan Johor Bahru. Tiada sebarang maklumat dikeluarkan mengenainya lagi, malah ura-ura untuk membinanya juga tidak kedengaran, tidak seperti Lebuhraya Utama Tengah (CSR) dan Lebuhraya Pantai Barat (WCE) yang bukan saja hangat diperkatakan, malah giat dibina sekarang. Satu-satunya maklumat yang kita ada hanyalah sebuah persimpangan yang menuju ke LPT4 akan dibina di antara Persimpangan Gambang dan Persimpangan Kuantan (LPT Future Section) dan dibina melalui / selari Jalan Persekutuan 3.

Jika ianya melalui kawasan tersebut, ia akan melalui beberapa bandar seperti Pekan, Kuala Rompin, Endau, Mersing, Tanjung Sedili dan Kota Tinggi. Walau bagaimanapun, terdapat suatu "jarak" atau gap yang sangat jauh antara Pekan dan Kuala Rompin, dan tiada sebarang penempatan besar atau pekan di sini, selain Nenasi. Perkara ini agak berisiko memandangkan keadaan trafik yang rendah boleh mematikan lebuhraya ini, seperti di LPT2, meskipun ianya melalui hampir kesemua bandar-bandar besar di Terengganu.

Kami berpendapat ada baiknya sekiranya laluan itu turut condong ke arah Lebuhraya Tun Razak (turut dikenali sebagai Lebuhraya Segamat-Kuantan) yang melalui Chini, Muadzam Shah, Bandar Tun Razak, Felda Keratong dan berakhir di Segamat. Malah, LPT3 juga boleh memanfaatkan persimpangan berlian sedia ada di Muadzam Shah. Jalan Bahau - Keratong juga boleh diserap sepertimana jajaran Cahaya Baru di Lebuhraya Senai-Desaru. Namun, idea ini tidak seberapa bagus, kerana penyerapan Lebuhraya Tun Razak sekaligus akan mengabaikan Kuala Rompin dan Mersing yang agak berpotensi.

Memandangkan Pekan, Muadzam Shah, Kuala Rompin, Segamat dan Mersing adalah bandar berpotensi yang mampu menghidupkan jajaran ini (yang mana agak sukar untuk menyambungkan kesemuanya sekali), Kami mula terfikirkan satu idea gila yang pernah dicuba di persimpangan Jalan Duta iaitu persimpangan Halaan-T (Directional- T interchange). Persimpangan ini boleh dibuat sebelum atau selepas Persimpangan Muadzam Shah. Melalui idea ini, Jajaran Segamat akan melalui
Keratong, Segamat dan boleh disambung lagi melalui Labis, Chaah, Kluang, dan Renggam. Untuk pengakhirannya, ada baiknya samada bersambung semula dengan Lebuhraya Utara-Selatan  untuk mereka yang dari utara Johor terus ke Pantai Timur, atau berakhir di Kota Tinggi, atau bersambungan dengan E22 Lebuhraya Senai-Desaru.

Untuk Jajaran Mersing pula, kami mencadangkan ianya melalui Endau-Tanjong Gemuk, Mersing, Jemaluang, Tanjong Leman (bagi mereka yang ingin ke Pulau Sibu, memandangkan ianya hanya kawasan kecil, jadi ini hanyalah cadangan), Tanjung Sedili, dan berakhir di Kota Tinggi.

Walau bagaimana pun, sebelum kedua-dua jajaran ini dibina, bandar-bandar ini perlu dikukuhkan dahulu supaya tidak menerima nasib sepertimana LPT2.



No comments:

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...