Tuesday, February 7, 2017

10 Bandar di Malaysia yang layak menjadi bandaraya

Apakah bandar yang pertama dan terakhir menerima status bandaraya di Malaysia setakat ni? Haa... camna, boleh jawab ke? Jawapannya adalah Georgetown, Pulau Pinang yang mendapat status bandaraya ini pada 1 Januari 1957 dan 1 Januari 2015. Status bandaraya yang dimiliki oleh Georgetown yang mana ianya telah dianugerahkan oleh Permaisuri Elizabeth II diragui dan diletakkan di dalam Majlis Perbandaran sebelum menjadi Majlis Bandaraya pada tahun 2015.

Terdapat juga bandar-bandar lain di Malaysia yang berusaha untuk mencapai taraf bandaraya seperti Seremban, Sungai Petani dan Batu Pahat. Setakat ini, ibu negeri di Malaysia yang masih belum bergelar bandaraya adalah Seremban, Kota Bharu, Kuantan dan Kangar. Tapi macamana bandar-bandar ni boleh capai status bandaraya? Boleh suka-suka hati declare ke? Nope. Ada beberapa syarat yang perlu dipenuhi untuk menjadi sebuah bandaraya. Dan hanya ada 12 sahaja bandaraya di Malaysia setakat ini iaitu Georgetown, Kuala Lumpur, Ipoh, Melaka, Kuching, Kota Kinabalu, Johor Bahru, Shah Alam, Alor Setar, Kuala Terengganu, Miri dan Petaling Jaya.

Syarat yang perlu dipenuhi adalah:
1) Pusat pentadbiran negeri ( Miri dan Petaling Jaya tidak mengambilkira kriteria pertama )
2) Populasi tak kurang 300,000 orang
3) Hasil pendapatan tak kurang 80 juta

Walau bagaimanapun, perkara ini mencetuskan kontroversi apabila dua bandar yang tidak layak (pandai-pandailah teka) menjadi bandaraya meskipun memenuhi semua kriteria. Untuk mengelakkan perkara sama berulang, had populasi dinaikkan sehingga 500,000 orang dan hasil pendapatan setahun mesti 100 juta ke atas.

Di bawah adalah senarai bandar-bandar di Malaysia yang layak /  hampir layak untuk mencapai status bandaraya. Kami hanya menilai melalui populasi memandangkan tiada statistik pendapatan untuk bandar-bandar di Malaysia.

1. SEREMBAN, Negeri Sembilan


      Terletak tidak jauh daripada Lembah Klang, Seremban adalah salah satu bandar yang menerima limpahan kemajuan daripada negeri jirannya serta turut disambungkan laluan komuter walaupun berada di luar lingkungan Lembah Klang. Bandar ini hampir menjadi bandaraya pada 9 September 2009 sebelum peraturan bandaraya ditukar.
     Walau bagaimanapun, pada 2012, Menteri Besar telahpun mencadangkan supaya Majlis Perbandaran Nilai dan Majlis Perbandaran Seremban yang kedua-duanya dalam daerah Seremban digabungkan dan kini dalam fasa akhir peningkatan infrastruktur untuk memastikan bandar itu memang betul-betul layak untuk menjadi bandaraya. Populasi bandar ini kini mencecah 555,935 orang, menjadikan calon mudah untuk menjadi bandaraya selain daripada statusnya sebagai ibu negeri.


2.  KUANTAN, Pahang


Terletak di Pantai Timur, bandar ini mempunyai kelebihan yang agak ketara di kawasan ini memandangkan hanya ia yang mempunyai pelabuhan utama. Tidak dapat dipastikan mengapa bandar ini masih belum memohon status bandaraya dan mengapa Kuala Terengganu memperolehnya dahulu. Bandar ini juga dihubungkan melalui Lebuhraya Pantai Timur dari Kuala Lumpur dan menjadi tumpuan ramai apabila terdapat perancangan untuk membina landasan keretapi ke sini untuk menjadi pelabuhan penting yang membawa kargo terus ke Pelabuhan Klang. Populasi Kuantan dianggarkan mencapai 607,778 orang.


3. KLANG, Selangor


Klang merupakan pelabuhan utama di negara ini dan terletak di bahagian barat Selangor. Ianya merupakan bandar diraja bagi negeri Selangor dan merupakan antara bandar terbesar di negeri ini selain Petaling Jaya, Shah Alam dan Subang Jaya. Kawasan ini dikenali ramai sebagai kawasan yang mempunyai populasi India yang signifikan terutama di sekitar Little India atau Jalan Dato' Kelana. Bandar ini sering menjadi buah mulut masyarakat tempatan berkenaan kadar jenayah yang tinggi dan jumlah imigran yang terlalu ramai. Populasi bandar ini mencecah 744 062 orang.


4. SUBANG  JAYA, Selangor



Subang Jaya pernah mengejutkan seluruh rakyat Malaysia apabila populasinya dikatakan lebih tinggi daripada populasi penduduk Kuala Lumpur apabila bancian 2010 dijalankan. Di sinilah terletaknya Lapangan Terbang Subang yang merupakan nadi pengangkutan bagi penduduk ibu kota yang ingin ke luar negara sebelum diambil alih oleh KLIA di Sepang. Bandar yang pesat membangun ini mempunyai populasi yang amat besar, kira-kira 1,553,589 orang.


5. BATU  PAHAT, Johor



Dengan populasi 417, 458 orang, Batu Pahat dilihat seperti masih jauh sebelum berjaya membida status bandaraya. Walau bagaimanapun, bandar kedua terbesar di negeri Johor ini sangat menonjol dari segi kepesatan membangunnya. Malah, ianya juga merupakan bandar ke-12 paling tinggi kepadatan penduduk di Malaysia. Bandar ini sedang dalam proses untuk mencapai bandaraya bersama-sama beberapa bandar lain. Di sini juga terletaknya salah sebuah universiti awam yang bernama Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).


6. KOTA  BHARU, Kelantan



Kembali semula ke Pantai Timur, kita akan bertemu sebuah lagi ibu negeri yang masih belum diberikan status bandaraya iaitu Kota Bharu. Meskipun ianya mempunyai gelaran sebagai Bandaraya Islam, walaubagaimanapun ianya hanyalah gelaran oleh kerajaan negeri. Namun, ibu negeri Kelantan ini tidak seharusnya dipandang enteng. Kadar migrasi domestik yang tinggi di Kelantan menjadikan bandar yang berada di laluan ke Kota Bharu sentiasa hidup, seperti Grik dan Gua Musang. Pembinaan Lebuhraya Utama Tengah dan Lebuhraya Pantai Timur Ketiga mungkin akan merancakkan lagi pembangunan di bandar ini. Ibu negeri Kelantan ini mempunyai populasi setinggi 491, 237 orang.


7. SUNGAI  PETANI, Kedah


       Selepas Alor Setar dan Georgetown, mungkin agak sukar untuk mencari bandar lain yang sesuai untuk menjadi bandaraya memandangkan bandar-bandar di sini mempunyai populasi yang kecil seperti Kangar, Jitra dan Kulim. Walau bagaimanapun, Sungai Petani mempunyai harapan yang bersinar untuk menjadi bandaraya ketiga di kawasan utara memandangkan lokasinya yang hampir dengan Pulau Pinang dan populasinya lebih tinggi daripada Alor Setar, iaitu berjumlah 456, 605 orang.
    Sungai Petani menjadi tumpuan kerana harga rumah di sini lebih murah berbanding di Pulau Pinang, Pemilikan hartanah juga lebih mudah kerana ia tidak dikerumuni sawah padi seperti Alor Setar dan Kangar. Bandar ini kini sedang membida status bandaraya dan dalam proses untuk mendapatkannya.

8. SANDAKAN, Sabah



Buat masa ini, Sarawak telahpun mempunyai dua bandaraya iaitu Kuching dan Miri, manakala Sabah hanya memiliki satu sahaja, iaitu Kota Kinabalu. Namun, Sabah mungkin bakal mendapatkan bandarayanya yang kedua. Bandar kedua terbesar di Sabah ini juga menduduki bandar ke-8 terbesar di Borneo, bersaing rapat dengan Tawau dan Miri. Bandar ini yang juga digelar Elopura mempunyai kadar jumlah penduduk seramai 479, 121 orang.


9. KAJANG, Selangor


Kalau sebut tentang Kajang, pasti teringat akan Sate Kajang Haji Samuri yang sangat terkenal. Bandar ini juga turut dikenali dengan Stadium Kajang dan juga Universiti Tenaga Nasional (UniTEN). Ianya merupakan salah satu bandar yang membentuk Lembah Klang dan boleh dihubungkan melalui Lebuhraya Silk. Bandar ini mempunyai penduduk seramai 561, 593 orang. Ianya dijangka akan semakin membangun dengan terlaksananya Stesen MRT yang berakhir di bandar ini.

10. AMPANG, Selangor



Sepertimana Cheras, Ampang juga adalah kawasan yang terbelah kepada dua bahagian, iaitu Kuala Lumpur dan Selangor. Ampang berasal daripada perkataan "empangan". Bandar ini terkenal dengan kekayaan bijih timah suatu ketika dahulu. Populasi bandar ini adalah sekitar 756, 309 orang.

2 comments:

Property Malaysia said...

Maklumat sahih dan terkini yang dapat memanfaatkan pembaca di Malaysia.
Terima kasih.

Bloody Meltyr said...

betul tu, meyakinkan :3 terbaik admin

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...