Wednesday, June 3, 2015

10 Fakta Menarik Tentang Negeri Kedah

Haa, kalau dulu mesti korang pernah baca kan entri aku pasal negeri Perak. Tiba2 waktu aku tertonton (erk, betul ke tatabahasa aku ni haha) MLM, skali dpt tau diorg buat kt Kedah. N then aku terfikir, best gak buat entri pasal Kedah ni. Sebab ramai gak member aku dari Kedah, hatta aku pon berdialek Kedah (meskipon aku tak duduk kat kedah).

Toksah nak habaq panjang2, satgi hangpa cemuih nak tunggu. Ni hangpa bulih baca sendiri. (amacam, pekat likat x loghat aku?)


10  FAKTA MENARIK TENTANG NEGERI KEDAH




10.  Kedah sebenarnya adalah negeri Melayu tertua





2. Ramai menganggap Melaka pertama sekali menerima Islam, sebaliknya Kedah





3. Kedah negeri paling banyak hilang wilayah kesan penjajahan


Around 50% gakla wilayah Kedah dah hilang macam Patani, Penang, Perlis n
 Perak Utara kesan penjajahan Siam dan British.


4. Monarki kedua tertua di dunia selepas Jepun






5. Mitos: Orang Kedah bencikan orang luaq

Hangpa datang dari pedalaman Burkina Faso sekalipun, kalau hangpa jenis yang mesra, hangpa senang buat kawan kat sini. Kedah tak sama macam KL, kat KL orang pendiam nampak lagi cool, kan? 


Korang mungkin nampak cool dengan mendiamkan diri kat negeri lain,
tapi di Kedah, korang langsung x cool kalau pendiam


6. Perdana Menteri pertama adalah orang Kedah





7. Menara Alor Setar adalah menara kedua tertinggi di Malaysia, selepas Menara Kuala Lumpur




8. Dialek Utara walaupun kelihatan sama, tetapi sebenarnya berbeza2.




Haa, tang ni memang biasa. orang luar biasanya x nampak tapi kami org utara prasan bnda ni. contohnya org kedah sebut "sip" utk kdekut tpi org perak utara ckp "sep". klau kat penang, slalu sbut "nalla" tpi org kedah xckp cmtu.

9. Orang Kedah paling benci orang luar tiru dialek mereka, malah mereka lebih suka orang lain bercakap dengan dialek sendiri sebab ianya lebih unik. Lagipun korang kalau cakap Kedah, sampai terteleng2 kepala baq hang. Penghinaan tuh...





10. Hanya di Kedah (dan kawasan2 lain yang berdialek Utara), anda boleh jumpa Cina, India dan Punjabi yang berdialek Kedah. Tudia baq hang!!




Bonus: Jika anda merasa hidup korang tertekan kerana fesyen, kawan2, dan lain2, belajarlah cara untuk senyum dari orang Kedah. Sebab kami orang utara tak ambik pusing benda2 yang leceh mcm masalah penampilan diri ka, masalah nak nampak macho ka, hidup biar simple itu pegangan kami dari Padang Besar hinggalah ke Taiping. 


No comments:

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...