Saturday, April 29, 2017

Maksud di sebalik bendera bagi setiap daerah di Johor


Kebanyakan rakyat Malaysia mengetahui Johor mempunyai bendera bagi daerah-daerah mereka. Daripada kesemua bendera ini, hanya Muar, Segamat dan Batu Pahat yang pada asalnya memiliki bendera sendiri, manakala daerah-daerah lain kebanyakannya masih baru lagi.

Maksud di sebalik setiap bendera ni agak kabur. Ada juga yang mempunyai sumber yang jelas, seperti bendera Muar. First time aku nampak bendera ni, memang agak blur jugak. Tanya member aku yang budak Muar pun, dia sendiri tak kenal bendera ni asalnya. Sejarah bendera ini, dikatakan pada masa dahulu, setiap pembesar daerah mempunyai bendera masing-masing. Bendera Kerajaan Daerah Muar diperkenalkan pada 1880, ketika pemerintahan Sir Maharaja Sultan Abu Bakar. Maksud warna putih adalah Raja yang memerintah. Merah bermaksud bakal raja. Kuning bagi kerabat diraja manakala hitam mewakili negeri/rakyat, 

Untuk bendera Batu Pahat, tak ada pulak maklumat. Begitu juga dengan Segamat. Uniknya, kedua-dua bendera ini rekaannya agak mirip. Bagi bendera-bendera yang lain, rekaannya agak baru.

Contohnya bendera Ledang, daerah terbaru di Johor. Biru membentuk segi tiga melambangkan Gunung Ledang, manakala merah melambangkan kepahlawanan. 

Bagi bendera Kluang, bulan sabit melambangkan agama Islam dan kedaulatan kesultanan Johor. Kedudukannya d tengah menggambarkan lokasinya di tengah Johor. Segi tiga biru di kiri dan kanan pula mewakili pembangunan yang terancang dan mampan. 

Bendera Kota Tinggi mula dikibar sejak 1 Mac 2015. Bulan bintang mewakili agama Islam dan putih adalah simbol Raja berdaulat. Merah melambangkan keberanian hulubalang dan rakyat Johor manakala biru merupakan warna diraja dan kerajaan Johor. Garisan putih melintang dianggap sebagai Sungai Johor yang merupakan permulaan Kesultanan Johor. 

Bagi bendera Kulaijaya, Mersing, JB dan Pontian, tiada maklumat yang dapat dicari tentang maksud bendera-bendera ini.







1 comment:

yc said...

salam admin, saya mohd adib bin ajmain, pereka bendera daerah kulai. boleh hubungi saya di FB adib ajmain, DP Bendera kulai untuk maklumat lengkap bendera daerah kulai. terima kasih

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...