Monday, April 3, 2017

10 Bandar Dengan Populasi Terkecil di Malaysia (10 Smallest Population Town in Malaysia)

Apakah bandar terbesar di Malaysia? Sudah tentu ramai yang menjawab Kuala Lumpur, kerana ianya satu kebiasaan untuk sebuah ibu negara menjadi bandar terbesar negara. Sesetengah mungkin menjawab, Subang Jaya, berdasarkan bancian yang diambil pada tahun 2010. Tetapi bagaimana pula dengan bandar terkecil di Malaysia? Mungkin hanya sedikit yang mampu menjawab. Di sini kami sertakan 10 bandar terkecil di Malaysia mengikut pemahaman dan kajian Pakcik Google dan Wikipedia.

Senarai bandar yang dimasukkan hanyalah bandar yang di bawah Majlis Perbandaran sendiri. Bandar yang berada dalam pentadbiran Majlis Daerah seperti Gerik, Jerantut dan Tangkak tidak dikira. Putrajaya dan Labuan berada di bawah pentadbiran Perbadanan Putrajaya dan Perbadanan Labuan.


10. Kuala Dungun, Terengganu: 190,300 orang



Kuala Dungun merupakan ibu daerah Dungun di Terengganu. Ianya terletak di selatan Terengganu, berhampiran Kemaman dan Kuantan. Mendapat namanya daripada pokok Dungun yang tumbuh di sekitar kawasan itu pada masa dahulu. Dahulunya, bandar ini pernah pesat membangun kerana kegiatan bijih besi di Bukit Besi. Sebuah landasan pernah menghubungkan antara Bukit Besi ke Kuala Dungun sebagai sebuah pelabuhan pada ketika itu. Kini bandar pesisir pantai itu lebih kepada sebagai pusat perikanan dan pusat budaya tradisi.

9. Alor Gajah, Melaka: 138,396 orang


Alor Gajah, Melaka merupakan ibu daerah kepada daerah Alor Gajah. Merupakan sebuah bandar tradisi yang lengkap dengan pelbagai infrastruktur. Namanya mungkin membawa maksud kawasan laluan gajah.

8. Jasin, Melaka: 135,317 orang



Jasin pula merupakan ibu daerah kepada daerah Jasin, yang merupakan daerah terbesar di Melaka. Ianya mendapat nama daripada Mat Yasin, iaitu pendatang Bugis yang membangunkan pekan itu selepas berlakunya kebakaran di pekan kecil itu. Di sini terletaknya MRSM Tun Ghafar Baba dan UITM Jasin. 

7. Bentong, Pahang: 104,000 orang



Terletak di barat Pahang dan berhampiran dengan sempadan Selangor, Bentong merupakan sebuah ibu daerah kepada daerah Bentong. Dahulunya, ianya merupakan mukim kepada daerah Raub sebelum dipisahkan kerana kawasan pentadbiran Raub terlalu besar. Keluasan bandar Bentong dikatakan sama dengan bandar Raub.

6. Langkawi, Kedah:  94,777 orang



Sebenarnya aku nak letak Kuah, Langkawi, tapi memandangkan tak ada langsung maklumat tepat pasal jumlah penduduk Kuah, so aku includekan je satu pulau Langkawi. Walaupun pada entri yang lepas, aku senaraikan Langkawi pada kedudukan bandar dengan populasi ke-6 tertinggi di Kedah, rata-rata orang Kedah sendiri akui Langkawi adakalanya lebih hidup daripada Sungai Petani, Jitra malah Alor Setar itu sendiri. Selain daripada terkenal dengan mat salleh dan minah salleh yang bersidai di pulau ibarat Bali/Phuket ini, pulau ini juga lengkap dengan segala lapangan terbang dan pusat membeli-belah, sampaikan korang tak terasa macam duduk kat pulau. No wonder orang Kedah cukup marah bila Menteri WP nak jadikan Langkawi wilayah persekutuan.

5. Labuan: 86,908 orang



Kita beralih pula ke Timur Malaysia. Bandar Labuan, yang juga dikenali sebagai Victoria pun agak sukar nak cari maklumat tepat tentang jumlah populasinya. Ianya merupakan pelabuhan bebas cukai dan pusat ekonomi luar pantai. Mendapat namanya daripada "Labuhan", yang sinonim dengan statusnya sebagai pelabuhan penting, Labuan juga terkenal sebagai lokasi terbaik untuk penyelam serta merupakan bandar pendidikan berikutan terletaknya kampus Universiti Malaysia Sabah dan Kolej Matrikulasi Labuan di sini.

4. Kulai, Johor: 80,153 orang



Pernah digelar sebagai Kulaijaya, sebelum ditukar kembali kepada Kulai oleh Sultan Johor. Sepertimana bandar-bandar yang disenaraikan di atas, Kulai juga merupakan sebuah ibu daerah, iaitu pusat pentadbiran untuk daerah Kulai. Kebanyakan penduduknya terlibat dalam sektor agrikultur, terutamanya sawit dan getah. Kulai juga mempunyai penempatan Felda pertama, iaitu Gugusan Felda Taib Andak.

3. Putrajaya: 72,413 orang



Putrajaya merupakan sebuah bandar terancang yang memegang status sebagai pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan Malaysia, menggantikan Kuala Lumpur pada 1999. Daripada sebuah tempat terpencil yang bernama Prang Besar, kawasan ini melonjak naik dengan nama Putrajaya pada 12 Oktober 1994.  "Putra" bererti anak lelaki, sementara "jaya" bermaksud kemenangan. Bandar ini dinamakan sempena Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj.


2. Kangar, Perlis 60,712



Terletak di negeri paling utara dan terkecil di Malaysia, bandar ini merupakan pusat utama bagi kegiatan seharian rakyat Perlis memandangkan pusat membeli-belah, bank-bank utama, mahkamah, hospital dan stesen bas antara negeri terletak di sini. Dengan populasi sekitar 60,000 penduduk, dianggarkan kira-kira 1 daripada 6 orang Perlis menetap di sini. Kangar bolehlah dikatakan sebagai bandar ibu negeri paling kecil di Malaysia. (Smallest state capital in Malaysia).

1.  Nilai, Negeri Sembilan  38,612


Nilai merupakan sebuah bandar baru di Negeri Sembilan yang terletak di dalam daerah Seremban. Tidak seperti bandar-bandar di atas, Nilai bukanlah sebuah ibu daerah. Projek Lapangan Terbang Kuala Lumpur, Putrajaya serta hubungan dengan KTM Komuter menjadikan bandar ini semakin membangun. Bandar Nilai juga terkenal sebagai pusat pendidikan memandangkan Kolej Universiti Antarabangsa INTI, Kolej Universiti Antarabangsa Nilai, Universiti Sains Islam Malaysia dan Kolej Universiti Islam Malaysia terletak di sini, menjadikannya hub pendidikan sepertimana Johor Bahru dan Sri Iskandar.

No comments:

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...