Monday, April 17, 2017

Re-thinking my life (Sesi muhasabah diri)

17/4/17

Nice date, right? Tapi nampaknya angka cantik tu hanya pada zahirnya saja.

Sorang member aku ada plan nak keluar dari universiti aku skrg ni. Dia fikir nak ambik TESL lepas ni. Agak mengejutkan sebab sebelum ni memang dia selalu tak makan brainwash orang lain, sebab dia masih utuh mengatakan OK dngan course yang dia ambik sekarang. Macam biasa, bila seorang nak keluar, aku dan sorang lagi yang memang paling noob sekali dalam kelas, mulalah terfikir-fikir nak pindah.

Nak kata aku termakan brainwash, brainwash yang si F (kawan aku yg "sorg lagi" tu) punya lagi dahsyat. Bayangkanlah, aku waktu tu still ada dinding-dinding delusional yang kononnya aku mampu survive dalam course ni, cuma maybe aku malas dan banyak main2 je kot. Sebab kat matriks dulu pun pernah aku ada depression sebegini. Sekali dia datang, dan memang waktu tu dia depress nak mampus, sampai dia brainwash aku kaw2. Bila aku tanya balik, dia kata aku nampak sangat blur kalau tanya pasal konsep2 dan formula2 fizik, which I need to admit, aku sangat2 noob dan malas nak faham dan hafal. Kahkah, bila teringat balik,rasa macam menyesal pulak kenal mamat tu. Kenapalah aku bongok sangat boleh tersilap tingkat waktu kat Bandar Universiti dulu? Kan dah berkenalan dengan makhluk tu.

Planning aku sekarang ni, lebih kepada habiskan kos bodoh ni sampai habis, kerja (or maybe tanam anggur) pastu ambik second degree. Aku sangat suka kat sejarah, tapi masalahnya bapak aku bantah, kos Sejarah tak laku katanya. Dia bagi hanya kalau aku ambik jadi cikgu Sejarah ja. Konpem la aku tolak. Aku benci mengajar dan aku benci budak-budak.

Berbalik kepada situasi asal, si A (yang nak pindah tu), nampak gaya macam nak ajak aku blah. Dia dah try tanam doktrin yang sama kat si F, tapi lepas tak dapat UPSI (beliau suka mengajaiaqq tudia baqhang) dan dianjing-anjingkan oleh aku, terus dia pasrah dan mula bercinta dgn subjek kejuruteraan kt sini, secara paksarela. Walaupun aku tidaklah termakan hasutan beliau, tapi ada gakla kata2 dia yang buatkan aku berfikir, macam pasal duit dan masa, Aku akui aku cukup takut nak spend masa lebih2 kat sini (extend) which is memang aku xboleh elak. PYP, adalah satu lagi benda yang sgt menakutkan aku.

Kalau ditanya, memang aku nak sangat-sangat pindah. Universiti ni sangat suwey kat aku. Dengan masalah belajar aku yang tak berkesudahan. Dengan hubungan kawan2 lagi. Jujur aku cakap, aku tak rasa ada yang ikhlas berkawan dengan aku, semua sorok belakang2. A kerjanya ngumpat belakang2. Samalh dengan F, suka jaja cerita orang. Aku pun masih tak berbaik dengan si I lagi. Meja direct aku tak boleh pakai. Tahun satu, ada budak cina mereng duk suka ceroboh rumah aku, duk fewit2. Macam privacy harrassment pun ada. Lepas tu, tahun dua, ok sikit, tapi kipas kat ruang tamu problem. Yang babinya, budak local mintak baiki, banyak alasan macam UMNO time pilihanraya, tapi bila foreigner mintak, tudia, pagi mintak, petang siap. Tak celaka ke tu? Tahun tiga? Rasanya yang paling celaka takat ni. Aku ingatkan depa ni ok, sekali kerja duk gelak tiap2 malam, pastu bila belajar, bersepah semua bersidai atas lantai, sampaikan nak lintas pun dah macam nak meredah semak. Tu belum kira meja kerusi aku dia curi buat meja tambahan dia. So, konklusinya di sini, kau bayangkan camna la nak belajar kalau 3 tahun asyik problem dgn tempat belajar je, campur dengan budak2 duk jaja cerita pasal aku. OK, fine, aku pun bukannya malaikat, suci dari dosa, memang ada silap aku di situ. Dan aku pun ada jugak lari ke library in case nak study.

Uni ni tak seindah waktu tahun pertama aku masuk. Manusia dengan topeng2 yg indah, beserta hubungan yang sangat rapat lagi fake. Oh, aku rindukan kepalsuan itu. At least, kepalsuan lah yang melegakan dada makcik2 di dapur menghadapi suaminya yang kasanova melalui drama2 cinta palsu TV3.

Dan kemudian aku terdetik. Betulkah aku nak pindah sebab nak ambik Sejarah? Atau aku dah fed up dengan semua bala malapetaka ni? Entah. Mungkin yang kedua. Sebab aku pun dah mula malas nak bukak buku sejarah. Suasana di universiti ni membuatkan aku mula menjadi realisitk demi membaham formula2 engineering yang aku naif, lalu membunuh semua minat2 yang buatkan aku gembira, sampai kadangkala aku jadi sinis dengan kehidupan.

-Sinis dengan kawan2 aku. Tak seorang pun yang aku letakkan pada mahligai "sahabat" aku. Hanya budak2 matriks dan sekolah menengah aku yang melekat dalam senarai itu.
-Sinis dengan family aku. Aku tau depa sayangkan aku sepertimana tipikal ibubapa di dunia ni. Tapi itulah, sila bayangkan diri anda adalah seorang manusia yg dipaksa menjadi askar utk memuaskan kehendak mereka. Maka kau akan faham apa aku rasa.
-Sinis dengan kehidupan. Well politik, pembangunan, ekonomi, perkauman. Ada je yang tak kena dengan mata aku.
-Ok, ni yang paling aku takut. Aku sangat risau kalau aku menjadi agnostik.Yup, sinis dengan agama. Di sini, aku mudah menjadi sinis, sebab memang sangat jarang aku jumpa manusia yg alim di sini. Alim, tapi menganjing member pergi solat. Alim tapi bawak toyol masuk exam. Alim tapi gatal dengan perempuan. Alim, tapi pakai boxer paras betis. Ya, kalau "alim" sebegitu, memang ramai. Tapi, alim, sepertimana yang aku jumpa di matriks dan sekolah dulu, jujur cakap, aku dah lama ak nampak manusia dengan cahaya keimanan di sini. Atau, aku sudah menjadi ignorant, sampaikan aku malas ambik tau, ade ke takde ke, kesah pulak aku. Hmm.

Terkadang takdir dan kifarah (bukan karma ye anak2) seakan2 mempermain2kan aku. Apa yang aku buat, laju dicaci. Benda yang sama dibuat orang lain, semua menyepi. Kalau aku yang marah, sakit hati, laju dijaja ke pelusuk tempat. Kalau orang lain yang marah, kita pulak dipaksa meminta maaf. Seriusly, kebabian apakah ini?

Mungkin aku dah perlu start berdoa, "Lindungi aku dari apa yang diucap mulut sendiri". Si bisu tu, aku masih ingat, setiap tuduhan dan gelakan yang aku berikan, seakan2 berbalik pada aku. Setiap benda yang aku persoalkan, sekarang ni aku pula yang mengajuk tanpa sedar.

Well, thats my depressed diary today. Kadang2 orang pernah berkata men never cry. Benda tu buatkan aku jeles dengan perempuan. Sebab itulah lebih ramai lelaki menghidap depresi, sebab depa susah untuk luahkan.

BTW, kepada A, goodluck for your further studies.

No comments:

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...