Tuesday, August 25, 2015

10 Bahasa Asing Paling Laku di Malaysia

Pengaruh bahasa asing zaman sekarang memang dah menjadi keperluan yang tidak dapat nak dielakkan lagi. Dengan berlakunya era globalisasi sekarang, kita sudah mula memerlukan teknlogi dari negara lain untuk membangun. Pada waktu kini, terdapat banyak bahasa asing yang sudah menjadi demand tertinggi rakyat Malaysia terutama dalam kalangan orang Melayu dalam hal-hal melibatkan pembelajaran di luar negara, memudahkan penterjemahan buku-buku yang tiada dalam bahasa Melayu, memudahkan membaca berita-berita luar, memudahkan pergaulan dengan masyarakat setempat demi kelansungan sosial mahupun kerjaya.

Berikut adalah 10 bahasa asing yang paling laku dalam kalangan pelajar dan pekerja dalam kalangan rakyat Malaysia.

1. Bahasa Inggeris



 Tidak dapat dinafikan Bahasa Inggeris adalah "second languange" paling berpengaruh di seluruh dunia. Diiktiraf sebagai bahasa antarabangsa, bahasa ini juga sangat berpengaruh di Malaysia memandangkan Malaysia adalah salah satu daripada koloni British suatu ketika dahulu. Bahasa ini kini menjadi bahasa penting dalam urusan rasmi terutama melibatkan tetamu luar negara. Lambakan pelajar Malaysia di United Kingdom, Amerika, dan Australia juga menjadikan bahasa ini semakin "demand" dalam kalangan rakyat Malaysia.

Negara-negara yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi:

United Kingdom, United States, Australia, New Zealand, Afrika Selatan, Botswana, Singapura, Fiji, Marshall Islands, Vanuatu, Kanada, Bahamas, Jamaica, India



Contoh Penggunaan
Apa khabar? = How are you?
Terima kasih = Thanks /Thank You
Selamat tinggal = Goodbye


2. Bahasa Arab


Bahasa Arab adalah bahasa asing yang terkenal dalam kalangan orang Melayu dan bangsa lain yang beragama Islam di negara ini. Selain daripada untuk mengenal budaya Arab dan Moor yang kaya dengan keunikan, bahasa ini juga mampu membawa orang Islam mengenali agamanya dengan lebih dekat. Keluasan 3 empayar Islam menjadikan bahasa ini salah satu daripada bahasa gergasi dunia dan penggunaannya meliputi dari Maghribi ke Iraq. Sangat digalakkan jika anda ingin mendalami ilmu agama, sejarah empayar Umayyad, Abbasid dan Ottoman, berminat dalam carigali minyak serta bidang kejuruteraan dan perubatan.

Negara-negara yang menggunakan Bahasa Arab sebagai bahasa rasmi:
Algeria, Bahrain, Comoros, Chad, Djibouti, Mesir, Eritrea, Iraq, Jordan, Kuwait, Lubnan, Libya, Mauritania, Manghribi, Oman, Qatar, Arab Saudi, Somalia, Sudan, Syria, Tunisia, UAE, Yaman, dan Palestin.

Contoh Penggunaan

Apa khabar?       = كيف حالك؟  Kaifa Haa Luka?
Terima kasih       = شكر           Syukraan
Selamat tinggal   = وداعا         Wa Da'a



3. Bahasa Jepun

Bahasa Jepun adalah bahasa yang menjadi kegemaran bagi mana-mana pelajar Melayu dan Cina. Ianya adalah kerana pengaruh daripada anime serta permainan video yang berasal dari Jepun yang banyak menampilkan sisi budaya mereka yang kaya lagi menarik. Kemajuan Jepun yang kini menjadi negara nombor satu Asia juga menjadikan negara matahari terbit ini menjadi destinasi tujuan bagi sesiapa sahaja. Kebanyakan pelajar Malaysia yang belajar di sini mengambil kursus kejuruteraan yang sememangnya kepakaran negara Jepun ini.

Contoh Penggunaan

Apa khabar?       =  Ogenkidesuka? お元気ですか?
Terima kasih      =  Arigato ありがと
Selamat tinggal  =  Sayonara さようなら


4. Bahasa Mandarin


China sememangnya kita kenali sebagai "kilang dunia" yang terbesar sekali. Bangsa China adalah bangsa diaspora yang paling banyak tersebar di dunia sehinggakan hampir tiada negara yang tiada Chinatown di negara mereka. Bagi kita, orang Melayu, negara China adalah satu jalan pintas untuk mendapatkan barangan secara borong dan murah untuk sesuatu perniagaan. Walau bagaimanapun, languange barrier terutama dalam kalangan rakyat China Selatan menyebabkan usahawan kita perlu belajar bahasa ini untuk kelansungan perusahaan dan bekalan. Amat berguna bagi mana-mana pelajar Melayu yang ingin mendalami bidang perniagaan.

Negara-negara yang menggunakan Bahasa Mandarin sebagai bahasa rasmi:
China, Taiwan, Hong Kong, Macau, Singapura

Contoh Penggunaan

Apa khabar       =  Ni hao ma? 你 好 马
Terima kasih     =  Xiexie 谢谢
Selamat tinggal =  Zaijian 再见


5. Bahasa Jerman


Lain pula ceritanya dengan Bahasa Jerman, ia menjadi kegemaran bagi orang Melayu dan India, khususnya dalam bidang automotif. Dunia automotif Ford dan Volkswagen di Jerman menjadikan negara ini pilihan terbaik dalam kejuruteraan jenis ini.

Negara-negara yang mengamalkan Bahasa Jerman:
Jerman, Belgium, Switzerland, Austria, Luxembourg, Liechtenstein

Contoh Penggunaan

Apa khabar       =  Wie geht es Ihnen? 
Terima kasih     =  Danke schon
Selamat tinggal = Lebewohl


6. Bahasa Korea

Bahasa ini mula menjadi terkenal terutama dalam kalangan gadis Malaysia ketika gelombang hallyu atau K-Pop mula berkembang. Dengan populariti beberapa penyanyi boyband dan girlband di beberapa negara di Asia,serta program realiti sepert Running Man menyebabkan pengaruh budaya dan bahasanya mula meluas setanding budaya Jepun. Kursus yang boleh diambil di sini juga sama seperti di Jepun iaitu kejuruteraan. I still remember the moment when people only recognise Korea just for kimchi and nothing else. Sungguh bermakna zaman itu.

Negara yang mengamalkan Bahasa Korea sebagai bahasa rasmi:
Korea Selatan, Korea Utara

Contoh Penggunaan

Apa khabar        =  Bangbeob ida 방법이다
Terima kasih     =   Kamsahamnida 방법이다
Selamat tinggal =  Annyeong 안녕


7. Bahasa Russia

Persekutuan Rusia, negara terbesar di dunia kini menjadi tumpuan bagi para pelajar Malaysia melanjutkan pelajaran ke sana, khususnya dalam bidang aeroangkasa, nuklear dan perubatan. Selain itu, Rusia juga salah satu negara Eropah yang mesra Islam selain daripada Jerman, sekaligus melegakan rakyat Malaysia yang risau berdepan masalah diskriminasi mahupun kesusahan untuk beribadah. Negara ini juga mepunyai kelengkapan yang setanding NASA dalam meneroka angkasa lepas.

Negara-negara yang mengamalkan Bahasa Rusia sebagai bahasa rasmi:
Rusia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Belarus, Tajikistan, Uzbekistan, Turkmenistan

Contoh Penggunaan

Apa khabar          =   как поживаете (kak pozhivayete)
Terima kasih       =  благодаря  (blagodarya)
Selamat tinggal   = до свидания  (do svidaniya)


8. Bahasa Sepanyol


Bahasa Sepanyol, bahasa yang agak jarang digunakan, apatah lagi dipelajari rakyat Malaysia. Apatah lagi sejak Sepanyol mengalami kejatuhan ekonomi baru-baru ini. Walaubagaimanapun, pengaruh bahasa yang digunakan dalam telenovela ini tetap penting memandangkan ianya bahasa ketiga paling ramai penutur di dunia, di belakang bahasa Inggeris dan Mandarin. Bagi seorang pengembara mahupun yang kerap bekerja di luar negara, ini adalah bahasa wajib bagi anda memandangkan orang Latin mempunyai sikap ethnocentric seperti orang China dan Jepun. Bahasa ini jugak kadang2 cool sebab terasa macam tengah main GTA. K. hahaha

Negara-negara yang menggunakan Bahasa Sepanyol sebagai bahasa rasmi:
Sepanyol, Equatorial Guinea, Argentina, Mexico, Cuba dan hampir keseluruhan negara Amerika Selatan (kecuali Brazil)

Contoh Penggunaan

Apa khabar = Como estas
Terima kasih    =  Gracias
Selamat tinggal = Adios


9. Bahasa Perancis


Bahasa cinta ini adalah bahasa impian hampir semua gadis yang ditunggu untuk dilafazkan oleh mana-mana lelaki idaman mereka. Bahasa unik dan romantik ini juga menjadi satu kemestian bagi anda jika berminat untuk mengunjungi Paris, ibu kota negara Perancis. Di beberapa negara, Bahasa Perancis sangat penting untuk dipelajari khususnya bagi rakyat USA dan UK memandangkan pengaruh negara ini, serta memudahkan urusan pelancongan di Perancis, memandangkan mereka tidak seberapa melayan orang yang berbahasa Inggeris.

Negara-negara yang menggunakan Bahasa Perancis sebagai bahasa rasmi:
Perancis, Monaco, Belgium, Switzerland, Luxembourg, Kanada, Haiti, New Caledonia, Maghribi, Algeria, Tunisia

Contoh Penggunaan

Apa khabar       = Comment allez-vous / Bonjour
Terima kasih    = Remerciements
Selamat tinggal= Au revoir

10. Bahasa Turki

Sebetulnya aku nak letakkan Bahasa Indonesia di kedudukan 10 sebab ramai pelajar Malaysia yang menuntut di situ. Tapi memandangkan bahasa tersebut lebih kurang je dgn BM, so aku terfikir, why not Turkey? Hehe. Bahasa Turki ni sekarang memang dah jadi demand, terutama bagi orang Melayu. Pengaruh drama Istanbul Aku Datang dan Manisnya Cinta di Cappadocia yang menampilkan Hagia Sophia serta Cappadocia jelas sekali menarik perhatian orang kita untuk melihat sendiri bumi Turki dengan mata sendiri.

Negara-negara yang mengamalkan Bahasa Turki sebagai bahasa rasmi:

Turki, Cyprus, Iraq, Greece, Bulgaria, Kosovo, Albania

Contoh Penggunaan

Apa khabar        =  nasılsın
Terima kasih      = teşekkürler
Selamat tinggal   = elveda




Sumber:

http://www.nationsonline.org/oneworld/countries_by_languages.htm



No comments:

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...