Tuesday, April 18, 2017

10 Bandar Terbesar di Johor

*Beberapa bandar seperti Tebrau, Bukit Indah dan Ulu Tiram tidak diletakkan sebab aku rasa bandar-bandar ni bawah JB.

1. Johor Bahru




Melihat pada saiznya yang sangat besar di selatan Semenanjung Malaysia, tidak dapat kita nafikan yang bandar ni merupakan bandar kedua terbesar di Malaysia di belakang Kuala Lumpur serta kawasan konurbasi ketiga terbesar di Malaysia iaitu Metropolitan Iskandar Malaysia selepas Metropolitan Lembah Klang dan Metropolitan Pulau Pinang-Kedah Selatan. Dikatakan, kepadatannya mencecah 876,000 orang di kawasan pusat bandaraya sahaja tanpa mengambilkira di bawah Majlis Bandaraya Johor Baru Tengah. Di sini terletaknya salah satu research university di Malaysia, iaitu Universiti Teknologi Malaysia.

2. Batu Pahat


Batu Pahat, juga dikenali sebagai Bandar Penggaram, terletak di bahagian pantai barat Johor. Tidak ramai yang tahu bahawa bandar ini sebenarnya adalah bandar kedua terbesar di Johor, memandangkan kurang berita tentangnya. Namun, Batu Pahat tidak boleh dipandang enteng kerana ianya juga merupakan bandar ke-16 terbesar di Malaysia. Dikatakan bandar ini mendapat namanya daripada satu kisah kononnya batu granit untuk membuat Kota A Famosa dipahat dari sini.  Bandar Batu Pahat menempatkan salah satu universiti awam iaitu Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

3. Muar



Muar, mendengar namanya sahaja kita sudah terbayangkan Mee Bandung Muar yang cukup terkenal itu. Tidak kurang pula yang mengenalnya kerana legenda ular gergasi yang pernah menggemparkan satu negara, kononnya menghuni Sungai Muar yang mengaliri di tengah-tengah bandar itu. Muar dikatakan mendapat namanya daripada "Muara". Menyelusuri bandar ini, korang akan dapat melihat beberapa tarikan menarik, antaranya Jambatan Muar, Jambatan Muar Kedua, Menara Jam Muar, Bangunan Sultan Abu Bakar, Taman Tanjung Emas dan Masjid Jamek Sultan Ibrahim yang berekabentuk British, satu kelainan yang hanya boleh dilihat di Johor.

4. Kluang




Sepertimana Gerik dan Baling, kita tidak seharusnya memandang rendah kepada bandar-bandar yang terletak di kawasan pedalaman. Kluang, terletak di bahagian tengah Johor, merupakan bandar ketiga terbesar di negeri Johor. Mendapatnya namanya daripada Keluang, sejenis kelawar buah yang boleh didapati dengan banyaknya di sini, tetapi tiada lagi kerana aktiviti pemburuan dan pemusnahan habitatnya. Haiwan ini juga diabadikan dalam logo Majlis Perbandaran Kluang.

5. Pasir Gudang

Pasir Gudang ialah sebuah bandar perindustrian terbesar di Johor. Walaupun terdapat info yang mengatakan Pasir Gudang juga di bawah Johor Bahru,namun Pasir Gudang mempunyai Majlis Perbandarannya yang tersendiri. Di sini juga terdapat sebuah pelabuhan kontena yang terletak di selatan bandar.

6. Kulai



Sebut tentang Kulai, rata-ratanya akan teringat Lapangan Terbang Senai yang terletak di dalam daerah ini. Kulai merupakan sebuah ibu daerah dan pusat pentadbiran untuk daerah Kulai. Dahulunya dipanggil Kulaijaya sebelum ditukar kepada Kulai semula.

7. Segamat



Terletak di bahagian utara dan pedalaman negeri Johor, terletaknya bandar Segamat yang merupakan pusat utama bagi daerah Segamat, selain bandar Labis. Dipercayai namanya berasal daripada perkataan "Segar Amat". Bandar ini mempunyai laluan penghubung terus ke Kuantan dengan nama Lebuhraya Segamat-Kuantan/Lebuhraya Tun Abdul Razak. Segamat terkenal dengan buah-buahan seperti durian, sehingga memperkenal slogan "Selamat Datang ke Segamat-Tanah Raja Buah-Buahan".

8. Kota Tinggi





Kota Tinggi terletak laluan Sungai Johor. Ianya meupakan ibu daerah dan pusat pentadbiran bagi daerah Kota Tinggi. Bandar ini bergantung kepada sektor perladangan, perikanan dan pelancongan. Tempat menarik berhampiran bandar ini adalah Gunung Panti, Desaru dan Air Terjun Kota Tinggi.

9. Tangkak

Kalau sebut mengenai Tangkak, pasti tak sah kalau tak menyebut tentang Gunung Ledang/Mount Ophir, gunung yang paling tinggi di negeri Johor. Selain daripada itu, pekan ini turut terkenal sebagai "bandar kain" kerana penuh dengan deretan kedai kain yang bakal menarik mana-mana hati pelancong wanita yang tiba di pekan itu. Sebelum mempunyai daerah sendiri, Tangkak berada di dalam pentadbiran Muar, sebelum membentuk daerah baru.

10. Pontian

Terletak tidak jauh daripada Johor Bahru, Pontian merupakan sebuah bandar yang masih bergantung pada sektor perikanan. Di sini, terletaknya Tanjung Piai, iaitu titik paling selatan bagi benua Asia. Pontian mendapat namanya daripada "perhentian".

Artikel-artikel sebelum ni yang berkaitan adalah  Bandar dan pekan di seluruh Perlis , atau mungkin jugak korang berminat dengan post 10 Bandaq Terbesaq di Kedah, atau ate mungkin mengkome lebih gemor dengan 10 Bandor Terbesor di Perak, yop oi. Thanks for supporting us.

No comments:

Hai, lama dah terbiar blog ni

Lama betul tak bukak blog ni. Tadi check kalau tak silap kali terakhir update adalah pada tahun 2019. Dah 4 tahun bersawang kiranya. Buat ma...